Connect with us

Upište pojam za pretragu

Tehnologija

Novi američki borbeni zrakoplov moći će ažurirati softver doslovno “u letu”

Amerikanci su, čini se, nešto naučili od softverskih izazova kojima je od svojih ranih dana izložen F-35, pa su izradi aviona šeste generacije, poznatoga kao NGAD, pristupili drugačije

Američko ratno zrakoplovstvo i Mornarica razvijaju napredne borbene zrakoplove šeste generacije, poznate pod kraticom NGAD – Next Generation Air Dominance. Projekt je obavijen velom tajne, a s vremena na vrijeme američki ga dužnosnici spomenu kako, valjda, javnost ne bi zaboravila da taj napredni tehnološki program zaista postoji. Do sada smo o NGAD-u doznali tek nekoliko detalja, a najvažnijim se čini podatak da je prvi let demo primjerka obavljen 2020. godine, nakon samo godine dana razvoja.

Softver kao okosnica novog aviona

Još u početku isticalo se kako je ovdje riječ o obitelji letjelica koje su nastale na principu digitalnog inženjerstva, agilnog razvoja softvera i otvorene arhitekture, što omogućava kraće cikluse razvoja tehnologije i smanjuje rizik kroz brzu izradu i testiranje prototipa. Softver je, kako vidimo, u središtu razvoja nove generacije borbenih aviona, što i ne čudi ako znamo da je upravo taj dio sustava bio (i dalje jest) jedan od najproblematičnijih kod višenamjenskog borbenog zrakoplova za više rodova vojske, F-35.

Američki general Ratnog zrakoplovstva, CQ Brown, nedavno je potvrdio kako se razvoju NGAD-a prilazi potpuno drugačije, kad je riječ o softveru. Ideja im je, kaže, razdvojiti avioniku od softvera za kontrolu misije. Odvajanjem funkcija upravljanja samim zrakoplovom od softvera za upravljanje ostalim sustavima, naoružanjem, radarima, komunikacijskim sustavima i slično, postigla bi se dodatna fleksibilnost. Time bi se misija zrakoplova mogla nadograđivati u letu, bez utjecaja na upravljanje letjelicom – što, kaže Brown, kod F-16 na kojem je on letio, nije slučaj.

Za sda jedina "službena" slika lovca iz linije NGAD
Za sda jedina “službena” slika lovca iz linije NGAD

Odvajanje ovih sustava omogućava i nadogradnje softvera doslovno “u letu”, ali otvara i vrata širem spektru tehnologija koje bi se mogle, modularno, ugraditi u zrakoplove. Sustave avionike, kontrole misije ili naoružanja, tako bi mogli dobavljati različiti proizvođači, svi oni koji zadovolje funkcionalne i druge kriterije. To će, pak, potaknuti konkurenciju, čime bi Ratno zrakoplovstvo moglo dobiti bolji proizvod po nižoj cijeni.

NGAD bi, u bilo kojoj inačici, u upotrebu mogao biti pušten tek početkom 2030-ih godina. Ideja SAD-a je njime zamijeniti F-22 Raptore, F/A-18E/F Super Hornete i EA-18G Growlere, ako ne i više aktualnih modela borbenih aviona. Uz njega će dolaziti i mogućnosti (polu)autonomnog upravljanja, tj. određene bi zadaće od pilota mogli preuzimati računalni sustavi pogonjeni umjetnom inteligencijom. Široka lepeza zrakoplova linije NGAD trebala bi za početak biti podijeljena 40:60 između bespilotnih i pilotiranih zrakoplova. S vremenom bi se taj omjer promijenio u 60:40, u korist bespilotnih borbenih letjelica.

Centralna.ba