Uvođenjem sankcije Rusiji i izolacijom ove najveće države na svijetu, cijele Evropa ušla u fazu odricanja ruskih energenata prije svega plina.
Jedna od najovisnijih država u EU od ruskog plina je Njemačka. Odmah po pokretanju ruske invazije na Ukrajinu kancelar Olaf Scholz povukao je potez koji je malo ko očekivao – suspendirao projekt izgradnje Sjevernog toga 2.
Bio je to strateški projekt i za Njemački i Rusiju koji je trebao ruski plin dovesti direktno do Njemačke, zaobilazeći i Ukrajinu i druge istočne zemlje.
I Njemačka i druge evropske zemlje sad će krenuti u potregu za drugih izvorima energije i plina kako bi nadomijestili ruski plin.
Poznato je da i BiH dobiva plin iz Rusije. Sad putem Turskog toka.
No, BiH odnosno Federacije BiH, imala je projekt koji je osiguravao alternativu, međutim on je faktički ugašen, a sad se on pokušava oživjeti. A, oživljavaju ga ljudi koji su ga defacto pokopali – Fadil Novalić i Nermin Džindić.
Naime, Vlada FBiH danas je na tematskoj sjednici usvojila 12 zaključaka koji bi trebali biti odgovor na eventualne poremećaje u snbdijevanju energentima.
Svima je jasno da će poremećaja u snabdijevanju ruskim plinom biti, ako ništa njegova cijena će dramatično skočiti.
Šef ruskog Vijeća sigurnosti Dimitri Medvedev nedavno je kazao: Dobrodošli u vrijeme kada će Evropa plaćati 2.000 eura.
A evo zaključka Vlade FBiH:
“Prema Vijeću ministara BiH bit će upućena inicijativa da se omogući i potpiše sporazum između BiH i Hrvatske o intenzivnijim aktivnostima vezanim za gradnju južne interkonekcije strateškog projekta kako bi BiH imala alternativu u snabdijevanju plinom”.
Šta ovo znači?
Južna interkonekcija projekt je koji je star tri godine i do sada nije pomjeren s mrtve tačke. Čak šta više, otišlo se korak unazad.
No, krenimo redom.
Godine 2019., tadašnji direktor BH Gasa Jasmin Salkić kazao je da su poduzete prve radnje što se može smatrati zvaničnim pokretanjem rezalizacije strateškog projekta.
“Radi se o gasovodu koji će povezati transportne gasovode Hrvatske i BiH tj. PLINACRA i BH-Gasa. Ovaj projekat spada u linijske infrastrukturne projekte i u toku je projektiranje trase u dužini od 160 km čime ovaj projekat spada u najkompleksnije projekte koji se trenutno realizuju u BiH. Ovo je projekat koji svojom dužinom spada u projekte sa najdužom projektiranom linijskom trasom u BiH. Kompleksnost projekta ogleda se i u tome sto se projektiranje odvija na teritoriju 4 kantona/županije i zahtjeva uključenost svih lokalnih zajednica na tom području od ideje do realizacije”, stoji idalje na stranici BH Gasa.
U suštini to je spajanje sa LNG Krk, preko kojeg onda plin možete kupiti sa svih strana svijeta – američki plin, alžirski, azerbejdžanski…
Hrvatske je uvođenjem LNG na Krku, skoro prepolovila uvoz ruskog plina.
Prvi korak za BiH bio bi, dakle – Vijeće ministara da potpiše ugovor s hrvatskom stranom.
Iz kompanije BH Gas otila je sva priprema još prije tri godine u Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa na čijem je čelu tad bio Mirko Šarović.
Od tada nema pomaka.
Almir Bečarević, stručnjak za energetiku, kazao nam je da je lično on sastavljao to pismo.
“I niko iz Vlade FBiH, niti Novalić niti Džindić nisu više nikad pitali za to. Nikakav pritisak nisu pravili. Sve je stalo. Razlog je jednostavan – žele Turski tok i ruski plin”, naveo je Bečarević.
Da Vlada FBiH nema ni namjeru išta raditi po ovom planu, vidi se iz toga da je kompanija BH Gas samo prije desetak objavila obavještenje o poništenju postupka javne nabavke Izrada Glavnog projekta Južne interkonkcije.
Obavještenje o poništenju javne nabavke
Kako je Raport istražio, tek 31. 12. 2021. godine BH Gas je objavio tender, a 16. januara ga je već poništio zbog nečije žalbe na tendersku dokumentaciju. I postupak se obustavlja dok se ne riješi ovaj spor, što znači da će sve potrajati.
To isto tako znači da bukvalno nema ništa, osim deklerativne volje.
Zašto onda Novalić i Džindić najavljuju alternative?
“To je čista predstava za javnost”, smatra Bečarević.
On ističe kako BH Gas nema ni plan javnih nabavki za ovu godinu, što sugerira da nema ni planova.
Pored toga, Bečarević ističe jedan skandalozan detalj.
“EBRD je odbio da finansira projekat Južne interkonekcije jer jednostavno nema pomaka. Vrijeme ističe. I taj dopis je u Ministarstvu”, naveo je on za Raport.
Dalje navodi kako nikad niti jedan ministar nije pokazao interes da potpiše ugovor sa Plinacrom o realizaciji projekta.
“Kada pogledate ovo može se vidjeti da je projekat još u povoju i bremenit nerješenim stvarima jer ministar nikad nije htio da ovaj projekat krene,a da je htio, dokumneti o tome postoje, do sada bi sve ovo bilo pripremljeno i potpisano. Sramota me je kao čovjeka da čitam ublehe ministra Džindića jer nema Južne interkonekcije prije 2026. godine i to je taj PLAN B u situaciji kada nam odmah treba novi pravac snabdjevanja. Novac koji je bio pripremljen sad se troši na druge stvari, a EBRD je jasno rekao ministru da neće finansirati projekat i to pismo. Finansirati žele, ali kroz zelenu agendu tj. mora biti i upotreba vodika”, ističe Bečarević.