Connect with us

Upište pojam za pretragu

Ekonomija

EPBiH očekuje uvođenje poreza na ugljik u BiH za tri do osam godina


Uvođenje takse na CO2 je odluka koja čeka sve zemlje Zapadnog Balkana jer su se potpisivanjem Sofijske deklaracije obavezale na dekarbonizaciju do 2050. godine. Analiza pokazuje da polovina zemalja ovog regiona ozbiljno radi na tome, dok ostale prilično zaostaju.

Obavezujući rokovi za uvođenje poreza na CO2 ne postoje, ali stvari će vjerovatno ubrzati nedavna odluka Evropske unije da 2026. uvede prekogranični porez na ugljen-dioksid (eng. carbon border adjustement mechanisam – CBAM) koji predstavlja oporezivanje određenih roba uveženih iz zemalja koje nemaju oporezivanje emisija – gde spadaju sve zemlje Zapadnog Balkana.

Procjena EPBiH poklapa se se početkom naplate prekogranične takse na CO2 Evropske unije

Zanimljivo je da se procjena EPBiH da će porez na CO2 biti uveden za najmanje tri godine poklapa sa uvođenjem prekogranične takse EU. Iako ova kompanija oporezivanje CO2 vidi kao rizik, ipak ima manje razloga za brigu od ostalih elektroprivreda u regionu jer je 2021. bar započela interni obračun ovog poreza, koji je najavila i Elektrani na Sjeverna Makedonija (ESM).

Inače, i vlasti u BiH su najavile da će od 2026. biti spreman sistem za naplatu i trgovanje emisijama ugljen-dioksida, kako bi izbjeglo plaćanje prekogranične takse na CO2.

Država i EPBIH moraju da se potrude da uvođenje poreza bude postepeno

Planu poslovanja za period od 2023. do 2025. godine EPBiH navodi se da je sigurno da će u narednih 3-8 godina biti uvedeno plaćanje taksi ili sličnih naknada na CO2 emisije iz termoelektrana na prostoru BiH, a na državi i kompaniji je da se izbore da to bude postepeno i uz što manje troškove.

BiH i EPBiH, kako se navodi, moraju pokazati i dokazati spremnost da redukuju emisije CO2 shodno globalnim trendovima, a što će biti konkretizovano kroz Nacionalni energetski i klimatski plan (NEKP).

Taksa na CO2 ozbiljno utiče na poslovni rezultat

EPBiH upozorava da trenutno visoki nivo tržišnih cena ne bi trebalo da bude razlog za opuštanje i odustajanje od troškovne efikasnosti na duži rok, jer su tržišne cene već za 2024. i 2025. značajno niže u odnosu na 2023, a sve je izvjesnije i uvođenje plaćanja CO2 taksi.

Obračunati interni trošak emisije CO2 za 2021. iznosio je 23,83 miliona konvertbilnih maraka i to uz udeo besplatne alokacije od 95 odsto. Sa smanjenjem udjela besplatne alokacije (po pet odsto godišnje), te povećanu tržišnu cijenu emisija, interni troškovi za 2022. procjenjeni su na 67 miliona KM, u 2023. na 101 milion, 2024. na 140 miliona  i 2025. na 190 miliona.

Uračunavanje ovog troška, kako je navedeno u Planu poslovanja, značilo bi da je kompanije imala manjak u 2021. i 2022, a ove godine će biti umanjena na 15 miliona.

Business Magazine