Connect with us

Upište pojam za pretragu

Tehnologija

Znanstvenici dobili rezultate ogromne studije! Evo što točno trebate jesti kako bi izbjegli preranu smrt

Postoji mnogo savjeta o prehrani, ali znanost koja povezuje hranu i zdravlje nije uvijek jasna. Nova studija na tu temu jedna je od najopsežnijih dosad i identificirala je četiri obrasca prehrane povezana s manjim rizikom od smrtnosti. Analizirajući obrasce prehrane 119.315 ljudi tijekom 36 godina, istraživači su te obrasce usporedili s četiri skupa priznatih zdravih režima prehrane: Indeksom zdrave prehrane, Alternativnom mediteranskom prehranom, Indeksom zdrave biljne prehrane i Indeksom alternativne zdrave prehrane, piše Science Alert.

Čvrsto pridržavanje barem jednog od ovih obrazaca smanjilo je rizik od prerane smrti bilo kojeg uzroka i kardiovaskularnih bolesti, raka i bolesti dišnog sustava, pokazalo je istraživanje. Iako se dijete razlikuju, sve uključuju cjelovite žitarice, voće, povrće, orašaste plodove i mahunarke. To odgovara službenim smjernicama o prehrani za Amerikance (DGAs), primjećuju istraživači – smjernicama koje preporučuju više zdravih obrazaca prehrane koji odgovaraju individualnim preferencijama, kulturama i zdravstvenim potrebama te nude niz savjeta o prehrani na način koji ne šteti našim tijela. “Smjernice o prehrani za Amerikance imaju za cilj pružiti znanstveno utemeljene prehrambene savjete koji promiču dobro zdravlje i smanjuju glavne kronične bolesti”, kaže Frank Hu, nutricionistički epidemiolog sa Harvard TH Chan School of Public Health u Massachusettsu.

“Stoga je ključno ispitati povezanost između prehrambenih obrazaca koje preporučuje DGAs i dugoročnih zdravstvenih ishoda, posebice smrtnosti”, naglašava. Indeks zdrave prehrane, na primjer, daje preporučene količine za sve glavne skupine namirnica, uključujući voće, povrće i mliječne proizvode. Ocjena alternativne mediteranske prehrane je sveobuhvatna i uključuje podatke o voću, ribi, orašastim plodovima, alkoholu itd.

Zdravlje i prehrana su povezani

Zatim tu je Indeks zdrave biljne prehrane, koji rangira zdravu biljnu hranu (poput povrća i cjelovitih žitarica) u odnosu na nezdravu biljnu hranu (kao što su rafinirane žitarice i hrana s visokim udjelom šećera) i hranu životinjskog podrijetla. Konačno, Indeks alternativne zdrave prehrane uključuje sve, od povrća do slatkih pića, uglavnom kako je to povezano s kroničnom bolešću. Prema rezultatima ove najnovije studije, izvrsna je ideja početi slijediti barem jedan od ovih pristupa.

“Važno je procijeniti pridržavanje DGA-ovih preporučenih obrazaca prehrane i zdravstvenih ishoda, uključujući smrtnost, tako da se mogu izvršiti pravovremena ažuriranja”, kaže Hu. Iako istraživanje ne može definitivno reći da ove specifične prehrambene navike uzrokuju duži život – i oslanja se na podatke koje sami prijavljuju, a ne na bilo što znanstveno zabilježeno – povezanost je dovoljno jasna da pokaže zdravstvene prednosti dobre prehrane. Kao što je navedeno u Dijetalnim smjernicama za Amerikance, 6 od 10 odraslih osoba u SAD-u živi s barem jednom kroničnom bolešću povezanom s njihovom prehranom. U međuvremenu, poštivanje ovih smjernica nije se mnogo poboljšalo tijekom posljednjih godina. Ne nedostaje studija o prehrani i zdravlju, iako preporuke mogu varirati ovisno o dobi i našoj građi. Mahunarke, cjelovite žitarice i povrće često se preporučuju, dok je ribu, jaja i mliječne proizvode obično najbolje jesti umjereno, prema stručnjacima.

Jasno je koliko je važno posvetiti se zdravoj prehrani tijekom života ako želimo da ti životi traju što je moguće dulje.

Centralna.ba