Connect with us

Upište pojam za pretragu

Tehnologija

Telemach u reklami koristio pa povukao lik nalik popularnom NFT-u

Animirani lik mačke koji se pojavljuje u video reklami kojom Telemach promovira mogućnosti svoje 5G mreže vrlo je sličan, gotovo jednak, liku mačke iz kolekcije NFT-ova Cool Cats. Oba lika su mačke plavog “lica”, s pikseliziranim sunčanim naočalama, rogom jednoroga i šarene kose – razlika je samo u rasporedu boja na kosi.

 

Sličnost je primijetio jedan hrvatski NFT entuzijast i odmah na Twitteru dojavio kreatorima kolekcije Cool Cats i vlasniku točno tog lika. NFT zajednicu, a posebno vlasnika NFT-a, to je potaknulo da Telemach prozovu za neovlašteno korištenje i sugeriraju da bi trebali platiti naknadu.

Telemach: Povukli smo lik iz poštovanja prema toj zajednici

Nakon konzultacija s pravnicima i stručnjacima za autorska prava, Telemach je ustanovio da “osoba koja se oglasila na Twitteru u sklopu svog pametnog ugovora nema autorsko pravo na ilustraciju korištenu u TV spotu“.

Ilustraciju u spotu svejedno su promptno izmijenili, stoji u odgovoru Julije Jerleković, Telemachove specijalistice za PR:

Na društvenim mrežama su se javila nagađanja o ilustraciji u našem TV spotu. Iz poštovanja prema toj zajednici te s obzirom na samonametnuti visoki standard transparentnosti poslovanja, poštivanja komunikacijskih pravila struke te standarda oglašavanja i tržišnog komuniciranja u Hrvatskoj smo paralelno odmah izmijenili i ilustraciju u TV spotu.

Podsjećamo da se radi još uvijek o nedovoljno reguliranom i poznatom području zbog čega vjerujemo da bi bilo korisno u Hrvatskoj otvoriti dijalog o potrebi regulacije NFT-ova, zbog njihove sve učestalijeg korištenja u promotivne svrhe.

I u pravu su! Ista mačka, primijetili su NFT tviteraši, već je korištena u oglasu za Twitter Blue, novu uslugu plaćene pretplate na Twitteru. A pitanje autorskih prava kod  NFT-ova je sve samo ne jednostavno i jednoznačno!

 

Vlasništvo NFT-ja ne znači nužno vlasništvo nad autorskim pravima

Iako se NFT-jevi često navode kao tehnološko rješenje za pitanje autentičnosti i dokazivanje vlasništva, kupnja nekog NFT-a ne znači nužno i vlasništvo nad autorskim pravima, a sve postaje još kompliciranije kad je NFT “mintan” od postojećeg ili autorskog djela koje postoji i kao fizički predmet.

Iz komentara odvjetnika i predsjednika Udruge za blockchain i kriptovalute (UBIK), Vlahe Hrdala, također se može zaključiti da vlasnik kul mačke koja je korištena u spotu nema baš osnove prozivati i najavljivati tužbe. Kao vlasnik tog NFT-a on ga može koristiti u komercijalne ili nekomercijalne svrhe, ali pravo na to ne može za naknadu ustupiti nekome drugome. Prodati može jedino taj NFT:

Ovdje je nesporno da Farokh jest vlasnik tj. imatelj konkretnog Cool Cat NFT-a br. 6135, ali je sporno ima li on uopće ima prava na komercijalno iskorištavanje istog. Naime, kad čitate Opće uvjete kolekcije Cool Cats, u dijelu koji regulira licenciranje stoji da je podlicenciranje zabranjeno tj. da pojedini imatelj NFT-a isti može iskorištavati samostalno u komercijalne i nekomercijalne svrhe, ali da stečenu licencu ne može prenositi odvojeno od prijenosa samog NFT-ja.

Navodi se doduše, ali tek u zadnjoj verziji Općih uvjeta, da ima pravo podlicencirati određena prava iz te licence, ali se pritom ne navodi koja. Ranija verzija nije sadržavala tu odredbu.

Jedini koji bi ih eventualno mogli tužiti su autori kolekcije i to za činjenicu da je korišteni lik neosporno sličan njihovom, ali mijenjan. Tu bi pak komplicirano moglo biti pitanje nadležnosti suda:

Za eventualni pravni postupak koji bi se povodom ovoga mogao voditi, važno je istaknuti da Opći uvjeti kolekcije Cool Cats  predviđaju primjenu američkog prava i nadležnost sudova Sjedinjenih Američkih Država. Mišljenja sam međutim da bi i hrvatski sudovi ovdje mogli biti nadležni zbog ratione loci principa.

Hrdalo: NFT-jevi su jedinstveni, iako ih se lako može replicirati

Cool Cats je, inače, kolekcija od 9999 digitalnih likova mačaka pomno izabranih između njih 30.000 nasumce generiranih. Kul mačke mintane su na Ethereumu, rasprodane su i trenutno se mogu kupiti samo iz druge ruke, a svaka prosječno vrijedi 7,88 Ethereuma (oko 18 tisuća dolara u trenutku pisanja).

Vlasnike NFT-jeva često se proziva da desetke, pa i stotine, tisuća dolara daju za digitalne kreacije upitne umjetničke vrijednosti koje svatko od nas može “imati” besplatnim preuzimanjem s interneta u nekoliko klikova. Hrdalo inzistira da su to potpuno različite stvari i da posjedovanje NFT-ja ima svoju vrijednost:

Vrlo je važno međutim da svi usvoje činjenicu da su NFT-jevi uistinu jedinstveni unatoč tome što ih se relativno jednostavno može replicirati. Relativno je jednostavno kopirati i novac tj. njegov izgled, ali to ne znači da je kopija jednakovrijedna kao original, niti da je takvo kopiranje zakonito.

Centralna.ba