Connect with us

Upište pojam za pretragu

Lifestyle

Šminka kao kulturni obrazac od starog Egipta do Tiktokerki i influenserki

Od drevnih civilizacija do modernog doba žene i muškarci su pridavali značaj svom izgledu i ulepšavali se. Šminka je bila i ostala slika društva,  kulture  i promena širom sveta.  Odražavala je i predstavljala statusni simbol  koristila se u ritualima i ratovima. Ono što znamo sa sigurnošću je da su šminku prvi koristili drevni Egipćani, i u ritualima i u svakodnevnom životu. Šminku su koristili i drugi stari narodi, Grci i Rimljani. Beo ten je bio i tada vrlo popularan ali je mogao i da bude smrtonosan jer se koristilo olovo koje je bilo otrovno. 

Iscrtavanje lica i tela kao sastavni deo rituala i ratovanja

Međutim nisu samo napredne države tog doba koristile šminku. U mnogim plemenima širom sveta šminka se koristili u posebnim prilikama, svadbe, ceremonije, praznici, ali i u  ritualne svrhe i kao ratničke boje. Mnogi vračevi i šamani su koristili razne prirodne pigmente kojima su oslikavali lice i telo ne bi li pojačali efekat svojih rituala. Ratnici su takođe nanosili razne boje koje su trebale da zaplaše neprijatelje. Sukobi su tada bili prsa u prsa, te su se ratnici jasno videli i ponekad sticali prednost, ili stvarali iznenađenje kod suparnika, iscrtanim licima.

Ne zaboravimo da su tada ljudi bili veoma sujeverni pa su nekada mislili da ih sami đavoli napadaju. Mračni srednji vek donosi osudu šminkanja od strane crkve, te nije bilo preporučljivo koristiti je. Ali kao što to uvek biva bogata aristokratija nije za to marila, te su koristili šminku i u mračnom srednjem veku. 

Renesansa u svakom pogledu, pa i u pogledu šminke

Renesansa donosi mnoge novine i povratak šminke na scenu. Žene su ponovo počele da se šminkaju ali su sada koristile prirodna sredstva te je izbegnuto trovanje. Beo ten je i dalje trend, kao i pojačano crvenilo usta. Oči se takođe ističu tamnim bojama. Muškarci, posebno vlastela, se redovno šminkaju, puderišu, nose perike i docrtavaju mladeže.  Industrijalizacija menja način proizvodnje šminke koja postaje dostupnija širokim narodnim masama. Šminka postaje popularna naročito kod  žena koje počinju borbu za svoja prava. 

Savremeno doba šminke

U 20. veku šminka postaje popularna zahvaljujući razvoju filmske industrije. Istovremeno dolazi i do razvoja kozmetičke industrije tako da ponuda zadovoljava potražnju. Razvoj televizije čini da svaka žena želi da izgleda kao ideali koje gledaju svakodnevno u svojoj kući na malim ekranima. Žene se šminkaju svakodnevno kada idu na posao, izlaze iz kuće, odlaze u pozorišta i bioskope na večere.

Postaje gotovo nekulturno  da se žena pojavi na nekom skupu i u javnosti nenašminkana. Internet i društvene mreže doprinose pravom bumu šminke i stvaranju globalne industrije vredne milijarde dolar. Proizvođači se trude da udovolje željama potrošača koji u par klikova mogu da odaberu bilo koji proizvod. Razvijaju se tutorijali koji obučavaju devojke i žene kako da postignu odgovarajući efekat. Šminka postaje umetnost.

Umetnost šminkanja

Šminka se koristi u različitim oblicima – ruževi za usne, podloge, puderi  čvrsti, tečni  i u prahu, rumenila, senke za oči, krejoni, maskare, ajlajneri i mnogi drugi proizvodi. Neki od njih služe da prikriju nedostatke, dok drugi služe da istaknu ono najbolje na nama. Danas postoje gotovo neograničene palete boja koje omogućavaju svakome da pronađe odgovarajuću nijansu. Od ruževa za usta, preko rumenila do senki za oči. Kakav će biti konačan rezultat nanošenja šminke zavisi upravo i od same tehnike nanošenja.

U tome nam mogu pomoći profesionalci, za specijalne prilike,  ali i mnogobrojni tutorijali na društvenim mrežama. Devojke koje podučavaju na društvenim mrežama postaju veoma popularne influenserke. Uče nas da su mogućnosti  beskonačne. Danas i muškarci sve više koriste šminku te se proizvode posebni proizvodi i za njih, prilagođeni muškom licu. Kao što znamo nije prvi put da je muškarci upotrebljavaju. 

Samopouzdanje i izražavanje posebnosti

Kao što smo videli kroz istoriju šminka je bila hvaljena i osporavana. Bila je i statusni simbol i simbol ne baš poželjnih profesija. I danas postoje oni koji prednost daju prirodnom izgledu, ali i oni koji su alergični na neke preparate, pa je zato ne koriste. Industrija se trudi da ponudi proizvode koji su manje štetni i odgovaraju velikom broju tipova kože. Najnoviji trendovi promovišu stil prirodnog izgleda koji se postiže pažljivim šminkanjem. 

Naravno da je šminka samo završna faza lepog izgleda i da bez nege i čišćenja lica može doći do neželjenih dejstava, narušavanja balansa kože i njenog oštećenja, što niko ne želi. Osim u estetskom smislu, šminka može da doprinese samopouzdanju i izražavanju ličnosti i karaktera. Šminka je postala deo našeg svakodnevnog života i rutine. Preporuka svakoj ženi je da pronađe svoj stil i uživa u eksperimentisanju i izražavanju svoje ličnosti i karaktera.